måndag 21 februari 2011

7. The Social Network

En av årets mest omtalade filmer handlar om skapandet av det sociala nätverk vid namn Facebook som grundades på Harvard 2004 och i dag har mer än 500 miljoner användare. Den nördige och från social kompetens befriade Harvard-studenten Mark Zuckerberg – träffsäkert spelad av erkänt skicklige nördporträtteraren Jesse Eisenberg – får efter att ha dumpats av sin flickvän Erica Albright (Rooney Mara, blivande Lisbeth Salander) idén till en hemsida där kvinnliga studenter kan rangordnas efter sitt utseende. Han utvecklar hemsidan tillsammans med sin kompis Eduardo Saverin (Andrew Garfield). Hemsidan drar till sig så pass många besökare att Harvards nätverk kraschar varpå Mark stängs av från akademisk verksamhet i sex månader. Hans arbete med hemsidan röner dock uppmärksamhet hos de på Harvard prominenta tvillingarna Winkelwoss som ger Mark i uppdrag att programmera deras hemsida Harvard Connection. Mark tackar ja, men utvecklar tillsammans med Saverin istället det sociala nätverk för Harvard-studenter som sedermera skulle komma att bli ett världsomspännande fenomen – ”Thefacebook”.

Hela filmens tema presenteras mycket skickligt redan i filmens inledning. Sekvensen där Mark får idén om rankingsidan och skrider till verket med skapandet av den växelklipps med bilder från en fest på den plats där Mark allra helst vill vara – en av Harvards exklusiva s.k. ”Final Clubs”. En mans drivkraft för att nå ett mål bidrar till att han får en idé som han så småningom satsar stenhårt på att utveckla, med framgång och rikedom som resultat. Geniförklarade Aaron Sorkins (West Wing, Charlie Wilson’s War) manus, David Finchers (Seven, Fight Club, Zodiac) regi och Trent Raznors (Nine Inch Nails) soundtrack samverkar och skapar en lysande filmupplevelse av en till synes ganska icke-filmisk historia. Det är uppseendeväckande att en berättelse om nördar i universitetsmiljö som känns mer passande i bokform (Sorkin har baserat sitt manus på den relativt okända boken The Accidental Billionaires av Ben Mezrich) fungerar så väl på vita duken. Detta är i mångt och mycket Sorkins förtjänst. Hans briljant författade dialog bidrar till att man som åskådare inte tappar intresset för intrigen. Historien berättas rappt, utan att för den sakens skull reduceras till blott en komprimerad sammanfattning av händelseförloppet.

Att filmen gått så bra på biograferna (97 miljoner inspelade dollar) känns överraskande. Den totala avsaknaden av biljakter, explosioner och för den delen de numera så frekvent förekommande superhjältarna, torde avskräcka den breda biopubliken. Förklaringen till filmens publikframgång är förmodligen så enkel som intresset för fenomenet Facebook. De allra flesta har hört talas om – och är förmodligen också medlemmar på – hemsidan. Facebook har för alltid förändrat allas våra sociala liv och nu även använts som betydande verktyg vid revolutionerna i Egypten och Tunisien. Att ge sig i kast med en film om Facebook blott sex år efter dess uppkomst, är vågat och resultatet imponerande. När vi i framtiden kommer försöka definiera 2010-talet och söka förklaringar till vilka vi blivit är förmodligen The Social Network en tänkbar utgångspunkt.

Fakta:
Regi: David Fincher
Manus: Aaron Sorkin
I rollerna: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Rooney Mara, Justin Timberlake m.fl.
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=lB95KLmpLR4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar