Han gör det med bravur. Allt medan filmen lider byggs en suggestiv stämning successivt upp. Den tidigare nämnda musiken har stor inverkan, men även att de sekvenser då Daniels drömmar och minnen skildras blir allt mer skräckfilmskusliga ju längre handlingen fortskrider bidrar starkt. Den gamla klyschan att man sitter som på nålar har aldrig passat bättre än för att beskriva den verkan Shutter Island har på en som åskådare. Man är aldrig säker på vad som ska ske härnäst eller vem av karaktärerna man kan lita på. Scorsese använder sig väldigt skickligt av korta moment, ibland bara sekundlånga ögonblick, för att vrida upp mystiken ytterligare. En kvinnlig patient med ett allt annat än vänligt utseende gör hysch-tecken mot Daniels och Chuck, Daniels hittar ett kryptiskt meddelande under en golvplanka i Rachels rum och en annan patient uppmanar skriftligen Daniels till flykt under ett förhör. Det är dessa korta sekvenser, när man oroligt skruvar på sig i biostolen, som tillsammans utgör grundbulten i Shutter Island.
Man kan bara konstatera att cineasten Martin Scorsese kan sin filmhistoria på sina fem fingrar. Han har med Shutter Island blickat tillbaka i historien, tagit den tyskexpressionistiska penseln från gamla mästare som Fritz Lang och F.W. Murnau som vore den en stafettpinne, och med den målat sin egna filmtekniskt fulländade och oerhört rafflande version av Dennis Lehanes roman Patient 67. Om du inte läst boken väntar något av det mest nervkittlande och adrenalineggande du kan se på vita duken. Shutter Island är en fullkomligt makalös filmupplevelse vilket också gör den till 2010 års bästa film. Det faktum att denna pärla förbisetts av Oscarjuryn (Inte en enda nominering!)är minst ett lika stort mysterium som Rachel Solandos försvinnande.
Fakta:
Regi: Martin Scorsese
Manus: Laeta Kalogridis
I rollerna: Leonardo DiCaprio, Mark Ruffalo, Ben Kingsley, Michelle Williams, Max von Sydow m.fl.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar